Cultuurverschillen - Reisverslag uit Port Elizabeth, Zuid-Afrika van Kim Elzinga - WaarBenJij.nu Cultuurverschillen - Reisverslag uit Port Elizabeth, Zuid-Afrika van Kim Elzinga - WaarBenJij.nu

Cultuurverschillen

Door: Kim

Blijf op de hoogte en volg Kim

07 Mei 2015 | Zuid-Afrika, Port Elizabeth

Het is weer tijd voor een blog vanuit PE. Op het moment dat ik dit aan het typen ben is het loadshedding hier, een blackout van ongeveer 2 uur. In Zuid Afrika doen ze aan het sparen van electriciteit: dit betekent dat ze een keer in de zoveel tijd, dit kan een week, 2 weken of 2 dagen zijn, dat ze alle electriciteit in een wijk eraf halen om de boel op te laden. Dit gebeurt heel willekeurig, gister hadden we er ook al een en nu dus ineens weer. Ik zat nog wel net klaar om te gaan skypen, maar helaas ligt het internet er dan ook af.. We zitten nu gezellig in het donker met alleen wat kaarsjes aan. Het wordt hier al om 18:00 donker, dus als dit na die tijd gebeurt, mogen de kaarsen te voorschijn komen.
Sinds mijn aankomst hier heb ik al zoveel gedaan, het lijkt alsof ik al weken weg ben. Zaterdag zijn we naar Kragga Kamma Game park geweest, dit is een klein Wild park met giraffen, zebra's, neushoorns, struisvogels etc. Zie de foto's hiervoor! We zijn nog lekker wezen lunchen, naar een van de vele Nelson Mandela pleinen en Secramento beach geweest en daarna uiteten met de helft van het vrijwilligershuis. Zondag heb ik gekeken bij het surfen van 2 huisgenootjes, ik heb besloten dat ik dat ook wil doen, dus ik ga maandag beginnen! Zondag was het heerlijk weer, dus we hebben de hele dag op het strand gelegen en een beetje over de markt gestruind.
Maandag was het na een gesprek op kantoor over de regels hier, tijd voor de projecten. Deze week gingen we naar opvanghuizen voor kinderen waarvan de ouders niet meer voor ze kunnen zorgen. De ouders zijn overleden, alcoholist of hebben andere redenen waardoor ze het kind enorm verwaarlozen. Deze kinderen komen altijd uit de townships rondom het centrum van PE. De kinderen hebben ook bijna allemaal wel iets, of ze zijn ondervoed (geweest) of ze hebben een bepaald syndroom. Het zijn wel echt allemaal de schattigste kindjes, je zou er bijna eentje willen adopteren. Gelukkig worden veel van deze kinderen nadat ze weer wat opgeknapt zijn ook geadopteerd. Wij zorgen voor wat extra ondersteuning en wat een-op-een begeleiding en aandacht voor de kinderen. Het is alleen wel zo dat veel kinderen slapen overdag en dat we daardoor ook vaak niet echt veel te doen hebben. Daardoor gaan we waarschijnlijk vanaf volgende week ook naar een basisschool, waar we kinderen extra begeleiding gaan geven bij het lezen, schrijven en rekenen. Dit zal ook een school in de townships zijn, dus de kinderen hebben daar een behoorlijke achterstand.
Woensdag heb ik ook een townshiptour gehad van de organisatie. We zijn in een bus door verschillende townships gereden. De townships, behalve een, zijn gescheiden van het stadscentrum; het witte gedeelte van PE. Je hebt hier het verschil tussen de coloured wereld en de zwarte wereld. Dit verschil is ook terug te zijn in de townships, ze leven echt apart van elkaar. Dit is natuurlijk ook nog terug te brengen naar de apartheid. In de townships vind je 'gewone' stenen huisjes, deze zijn gebouwd door de overheid en worden uitgebreid naarmate er meer inkomsten zijn binnen een familie. Maar er zijn ook echt krotten, huisjes die gebouwd zijn van alles wat de mensen maar kunnen vinden. In de townships loopt ook iedereen over straat en zoekt langs de kant van de weg naar nog iets bruikbaars. Blanken zijn hier heel interessant, want bij ons denken ze meteen aan geld. Wij moeten dan ook, niet alleen in de townships, maar overal de auto op slot hebben en kunnen we niet alleen over straat, vooral niet in het donker. Langzaamaan begin ik hieraan te wennen en begin ik te accepteren dat het Nederland niet is en dat ik moet uitkijken waar ik heen ga en wat ik meeneem en hoe ik eruit zie. Ik kan mijn rugtas niet op hier, want dan val ik veel te veel op.
Woensdagavond ben ik ook naar het vrijwilligershuis verhuisd, dus vanaf nu woon ik met 9 meiden in een huis. Het is wel heel gezellig en ik ga hier echt een hele leuke tijd hebben!
Al met al is het dus heel erg leuk hier, maar is het zo'n andere cultuur waardoor je even een andere mindsetting nodig hebt. Het is wel zeer interessant en ik hou ervan om alle verhalen te horen en ik ben benieuwd wat ik allemaal nog ga leren de komende weken!
Tot snel!

  • 07 Mei 2015 - 21:44

    Anja:

    mooi beschreven! K wist al veel doordat we geskyped hadden. Fijn dat je nu in het vrijwillegershuis zit. Enne....je bent wel gewend dat je ergens zonder zit toch....in Utrecht zonder warm water en geen elektriciteit.
    Succes!! Liefs xxx

  • 08 Mei 2015 - 08:43

    Loes:

    Lieve Kimmie,

    Het klinkt allemaal als een fantastisch avontuur! Zo bijzonder dat je daar bent, ik kan me voorstellen dat je je ogen uitkijkt en lekker geniet van alle nieuwe indrukken. Heel veel plezier!

    Liefs

  • 12 Mei 2015 - 13:00

    Romy:

    Heee lieve Kim,

    Dat klinkt allemaal heerlijk en wat een toffe foto's! Geniet er nog maar lekker van, ook al is het zonder elektriciteit haha. De hele Accie is jaloers op je hoor!

    Tot snel (:

    Kusjes Romy

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Kim

Actief sinds 18 April 2015
Verslag gelezen: 174
Totaal aantal bezoekers 2634

Voorgaande reizen:

29 April 2015 - 25 Juni 2015

Avontuur in Zuid-Afrika

Landen bezocht: